KONTAKT      BLOG

Jak pozyskać wsparcie zarządu dla programu wellbeing.

6 lutego 2019

Tylko TRZECH kroków potrzeba, aby pozyskać wsparcie zarządu dla działań wellbeing w firmie.

Co można zrobić, gdy slajdy nie działają.

 

Kiedy prezes wspiera firmowy program wellbeing - wszystko się zmienia. Projekt otrzymuje więcej uwagi, wzrasta zainteresowanie pracowników, przełożeni patrzą przyjaznym okiem na udział ich pracowników w godzinach pracy. Jak to się mówi: „Co jest ważne dla mojego szefa, jest ważne dla mnie”. Zmienia się klimat wokół tematu zdrowia i dobrostanu ludzi w firmie.

Jak uzyskać wsparcie prezesa?

Jak sprawić, aby prezes stał się ambasadorem wellbeing w firmie?

W przypadku zdrowia i dobrostanu pracowników standardowe podejście – przygotowanie business case, danych liczbowych i statystyk, slajdów power point na spotkanie zarządu – nie zawsze się nie sprawdza. Typowe podejście biznesowe może nie zadziałać. Wellbeing to temat, do którego trzeba zdobyć serce i emocje szefa. Potrzeba, żeby odniósł się do swoich osobistych doświadczeń, do swojego życia, a potem żeby zrozumiał jak bardzo pozytywny wpływ może mieć na życie wszystkich pracowników. Intuicyjnie wszyscy czujemy wartość, jaką do firmy wnosi zdrowy, pełen energii i zaangażowania pracownik, ale trudno to przekuć na argument za pomocą jedynie suchych danych, wyliczeń finansowych i benchmarków. Dlatego obudzenie pozytywnych emocji jest tak ważne.

3 KROKI DO ZAANGAŻOWANIA PREZESA W WELLBEING W FIRMIE:

KROK 1. ZNAJDŹ PŁASZCZYZNĘ POROZUMIENIA.

Nie trzeba szukać daleko. Każdy prezes chce stworzyć i zarządzać najlepszą organizacją. Firmą, którą ludzie sami wybierają na swojego pracodawcę, w której chcą być. Firmą, którą doceniają lojalni klienci. Wreszcie firmą, która ma świetne wyniki operacyjne i finansowe. Warto postarać się o spotkanie z prezesem lub innym menadżerem z kierownictwa firmy, który ma pozytywne zdanie o wellbeing w firmie. Celem będzie zebranie informacji, co konkretnie jest dla niego ważne, jakie ma cele biznesowe, z jakimi wyzwaniami się mierzy. Ale też czego oczekuje w obszarze zarządzania ludźmi i zaangażowania pracowników. Na tej podstawie można określić cele programu wellbeing w taki sposób, aby wpisywały się w potrzeby i wyzwania stojące przed firmą i przed szefem. W ten sposób zaczniecie mówić tym samym językiem i zbudujecie płaszczyznę porozumienia. Szef będzie wiedział, że realizacja działań wellbeing to wsparcie dla jego priorytetów, że jesteście po tej samej stronie, a działania wellbeing to pomoc w realizacji celów jego i firmy.

KROK 2. ZAANGAŻUJ SERCE I EMOCJE.

Warto znaleźć w organizacji przykłady pracowników, którzy wprowadzili zmiany i pozytywnie wpłynęli na życie swoje, a może też bliskich. W każdej firmie są takie osoby: ludzie, którzy zaczęli uprawiać sport, zaangażowali się w pomaganie innym, zmienili styl życia, znaleźli pasję, która zmieniła ich życie na lepsze. To naturalni ambasadorzy Twojego programu i zwykle chętnie dzielą się swoimi doświadczeniami. Właśnie takie historie trzeba opowiedzieć szefowi. Jeżeli to możliwe zorganizować spotkanie lub choćby podsunąć artykuł w firmowej gazetce… Szef powinien dostrzec, że ma szansę pozytywnie wpłynąć na życie wielu ludzi, zmienić je na lepsze i pozostawić po sobie wyjątkową spuściznę. Każdy człowiek zazwyczaj chce pomagać i nie powinno być problemu z pozyskaniem emocjonalnego zaangażowania i wsparcia. Największe emocje budzą nasze własne przeżycia i doświadczenia. Dlatego warto poszerzyć perspektywę i włączyć osobiste doświadczenia szefa. Co można zrobić, żeby zadbać o jego zdrowie? o zdrowy styl życia? Można zaproponować menadżerskie badania przeglądowe z sesją coachingową lub szkolenie z zarządzania energią dla kadry kierowniczej. Można zorganizować kolację z inspirującą osobą albo znaleźć innego menadżera, który podzieli się swoją osobistą historią, gdy na przykład zaczął biegać, rzucił palenie, schudł, zaczął poświęcać więcej uwagi rodzinie itp. Częściej, niżby się mogło wydawać prezesi mają za sobą historie naruszonego dobrostanu, np. na skutek długotrwałego stresu, pracy ponad siły, ciągłych podróży, braku ruchu czy snu itp. Za swój sukces często zapłacili wysoką cenę. Ale nie byliby tam gdzie są, gdyby skutecznie sobie z tymi wyzwaniami nie poradzili. Dzięki tym doświadczeniom wiedzą, ile to kosztuje i jak ważne jest utrzymanie równowagi i zadbanie o siebie. Wystarczy tylko przypomnieć i uruchomić te emocje.

KROK 3. PRZEDSTAW TWARDE DANE.

Dopiero teraz, gdy szef zaangażował się emocjonalnie i nie ma już wątpliwości „czy” i „po co” prowadzić działania wellbeing, nadszedł odpowiedni moment aby przedstawić dane, statystyki i analizy. Czas na business case i slajdy. Warto przedstawić tak dużo przekonujących faktów i analiz, jak to tylko możliwe. W pierwszej kolejności pokazując te, które są spójne ze specyfiką firmy, jej celami strategicznymi, celami prezesa, monitorowanymi wskaźnikami biznesowymi, wspólną płaszczyzną porozumienia zbudowaną z szefem. Prezes będzie chciał mieć pewność że to działa, że przynosi efekty finansowe, że ma wpływ na wyniki firmy i satysfakcję klientów. Będzie też chciał wiedzieć, jakich efektów można oczekiwać i w jakiej perspektywie czasowej. To odpowiedni moment, żeby pokazać profesjonalne przygotowanie do tematu i wiedzę, które zbudują zaufanie że działania wellbeing prowadzi godny zaufania profesjonalista.

 

Tekst: Aleksandra Leśniańska

wieloletnia Dyrektor HR, Certyfikowana Specjalistka Corporate Wellness, Trenerka wellbeing

 

Artykuły powiązane z tematem:

Samopoczucie i zdrowie pracowników.

10 kwestii, które warto rozważyć tworząc program well-being

Zarządzaj swoją energią, a nie czasem

© 2015 Be Well | Created by wronski desing