KONTAKT      BLOG

LEPSZA ENERGIA DO DZIAŁANIA „W” I „PO” PRACY. DOBRE NAWYKI JEDZENIOWE.

18 marca 2019

Czy zdarzyło Ci się mieć problemy z koncentracją i uwagą podczas ważnego popołudniowego spotkania? A może zrezygnować z zabawy z dziećmi po pracy z powodu zmęczenia? Albo zamiast miłego spotkania, czy zaplanowanych zajęć sportowych spędzić wieczór przed telewizorem z lampką wina w ręce z braku energii? Jeżeli tak to sygnał, że wprowadzając kilka niedużych zmian w planie dnia możesz zyskać więcej energii i częściej robić rzeczy, na które dziś nie masz siły…

Jeżeli tak to sygnał, że wprowadzając kilka niedużych zmian w planie dnia możesz zyskać więcej energii i częściej robić rzeczy, na które dziś nie masz siły…

 

Informacji na temat tego co i jak powinniśmy jeść mamy wokół siebie aż nadmiar. Większość z nas świetnie zna podstawowe zasady zdrowego odżywiania. Gorzej z ich stosowaniem. Przyczyn jest pewnie tyle, ilu ludzi. Każdy ma swoje nawyki jedzeniowe, rozkład dnia, ograniczenia i preferencje. To one kształtują to, jak jemy na co dzień – co, kiedy, ile i jak. Życie w pośpiechu, dostępność jedzenia na każdym kroku, mała uważności na ciało i jego potrzeby, chęć uzyskania natychmiastowej przyjemności powodują, że choć zdajemy sobie sprawę z tego, jak powinniśmy się odżywiać, niezmiennie dokonujemy wyborów, które z punktu zarządzania energią nie są optymalne.

"Nawet najdalszą podróż zaczyna się od pierwszego kroku." Lao-tzu. chiński filozof, twórca taoizmu

Mając to wszystko na uwadze promuję podejście, którego sednem nie jest samo odżywianie ale to, jak codzienne wybory jedzeniowe wpływają na naszą witalność, energię, koncentrację, pasję i radość życia. Taka perspektywa zmienia sposób patrzenia na jedzenie – staje się ono nie celem samym w sobie, czy czynnością konieczną do przeżycia, ale sposobem na podniesienie jakości życia. Staje się narzędziem do zadbania o siebie. Środkiem do uzyskania większej radości, satysfakcji, poczucia osiągnięć i podniesienia samooceny. Dzięki takiemu podejściu odkrywamy połączenie pomiędzy własnym stylem odżywiania (tym jakich wyborów dokonujemy wielokrotnie w ciągu dnia) a jakością życia i realizacją własnych planów, aspiracji i pragnień.

Dobre życie składa się z wielu pojedynczych chwil przeżywanych jak najpełniej każdego dnia. Odpowiedzią są mini-zmiany w stylu życia, które dadzą nam więcej energii do robienia tego co chcemy, kiedy chcemy i jak chcemy.

Podczas warsztatów na temat odżywiania dla energii najpierw odkrywamy (albo przypominamy sobie) jak odżywianie na bieżąco wpływa na nasze samopoczucie, nastrój i emocje, siłę i witalność, pracę mózgu i budzenie w sobie pasji. Uświadamiamy sobie, że stan naszego ciała, emocji, umysłu i ducha nie „przytrafia się”, nie jest nam dany, ale sami go kształtujemy i cały czas mamy na niego wpływ. Odzyskujemy poczucie sprawczości i wpływu na swoje samopoczucie i kondycję psycho-fizyczną. Następnie omawiamy kilka krótkich, acz zajmujących historii i mechanizmów z obszarów: fizjologii, ewolucji i genetyki – np. gospodarkę glukozową, układ głodu i sytości, reakcję stresową walki-ucieczki, rolę telomerów - które wiążą naszą efektywność i zarządzanie energią ze sposobem odżywiania. Do tego momentu warsztatów każdy uczestnik ma już podstawową wiedzę „dlaczego” funkcjonuje w określony sposób oraz „po co” miałby wprowadzać zmiany. Druga część warsztatów to praca indywidualna i dzielenie się doświadczeniami oraz omówienie i przećwiczenie stosowania zasad odżywiania dla energii. Na koniec uczestnicy skupiają się na stworzeniu i przygotowaniu do wdrożenia własnych jedzeniowych nawyków pro-energetycznych, dopasowanych do indywidualnych potrzeb i stylu życia.

To niektóre pytania, które zadajemy sobie podczas warsztatów:

  • Dlaczego organizm człowieka nastawiony jest na magazynowanie energii i co z tego wynika dla nas?
  • Jak jeść, aby mieć większą kontrolę nad poziomem energii w ciągu dnia?
  • Co nam dodaje energii, a co ją odbiera?
  • Co powinno zawsze znaleźć się na talerzu?
  • Jak ustalić właściwy rozmiar porcji z wykorzystaniem dłoni?
  • Przekąski – jak łączyć produkty, co, ile i kiedy jeść?
  • Co zrobić z ulubionym jedzeniem, z którego za nic nie chcemy rezygnować?
  • Jak wykorzystać otoczenie, aby pomagało nam lepiej zarządzać energią?

Więcej informacji na temat warsztatów: a.lesnianska@grupabewell.pl, a.lesnianska@wellbeingwfirmie.pl

Tekst: Aleksandra Leśniańska

wieloletnia Dyrektor HR, Certyfikowana Specjalistka Corporate Wellness, Trenerka wellbeing

 

Artykuły powiązane z tematem:

Zarządzaj swoją energią, a nie czasem

© 2015 Be Well | Created by wronski desing